Content page
Så ska huvudstaden sälja mer: ”Skapa destinationer” | Fastighetsförvaltaren

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Så ska huvudstaden sälja mer: ”Skapa destinationer”

Att Apple valde att lokalisera sig i Täby Centrum är inget bra tecken för Stockholm city utan tyder på att city har tappat fördelar ur detaljhandelssynpunkt. Det är inga enastående siffror om Stockholms köpkraft som presenteras när City i Samverkan har frukostseminarium. Däremot konstateras att stor potential hittas i turismen där Stockholm har enorma möjligheter.

– Ställer man en turist vid Grand Hotell med utsikt över vattnet eller i Gamla Stan är de rätt nöjda. Det spelar ingen roll om det är en mörk novemberdag, säger Elisabet Elmsäter, näringspolitisk expert Svensk Handel.

Volymmässigt ökar köpkraften i staden men detsamma gäller inte per capita.

– De två SL-bussar som flyttar in till Stockholm varje dag består av en buss nyfödda och en buss med flyktingar där en rad i flyktingbussen består av inrikes flytt, säger Tore Englén, senior advisor Öresundskommittén. Det är alltså den svaga köpkraften som ökar.

– Men hellre svag köpkraft från Syrien än ingen alls, försvarar Olle Zetterberg, VD Stockholm Business Region.

Turismens bidrag till köpkraften blir därför allt viktigare. Den utländska turistkonsumtionen har ökat med 160 procent sedan år 2000 och besökarna vill spendera pengar.

– 22 procent av besökarna har shopping som huvudsyfte där lyxsegmentet och livsmedel är intresserar kunderna stort, säger Elisabet Elmsäter.

Av turisternas reskassa läggs 46 procent på shopping. Men inte bara de fokuserade shoppingturisterna är viktiga.

– Turisterna som stannar cirka 2 timmar i Stockholm, exempelvis färjepassagerare, spenderade 2013 1,5 miljarder kronor på handel i city. Det är lika mycket som Liljeholmstorget Galleria omsatte samma år, fortsätter Elisabet Elmsäter.

– Staden har potential. Stockholm gillar turister. Det gör inte Barcelona och Berlin, säger Olle Zetterberg och fortsätter vara optimistisk och tror att nya arbetsplatser kommer generera den köpkraft som behövs.

– När offentliga kontor flyttar utanför CBD frigörs stora ytor, görs mer yteffektiva och det totala utbudet av arbetsplatser ökar. Privata internationella företag med mycket pengar som Spotify och Klarna ska anställa från hela världen och då måste city locka för att folk ska vilja jobba, bo och handla här, menar Olle Zetterberg.

City i Samverkan genomför vartannat år gångflödesmätningar. Dessa visar att gångtrafikanterna ökar med 1-2 procent varje per år.

– Det är inte så mycket som man kan önska, säger seniorkonsult Arne Nedstam. Siffrorna från 2013 visar att 80 procent av gångtrafiken har tagit sig dit med SL, 10 procent med bil och 10 procent övrigt. Man kan se Stockholm city som ett lokalt köpcentrum, säger Arne Nedstam. Han tror att öppningen av Mall of Scandinavia kommer att påverka citys försäljning marginellt.

En möjlighet som lyfts fram under seminariet är att skapa destinationer i city där flera fastighetsägare behöver jobba tillsammans för att nå bättre resultat.

– Handeln tas ofta för given. Vi måste samverka, inte bara mellan arkitekter och fastighetsägare, även butikshandlarna måste in i tid och ge sin syn och kunskap på utvecklingen, säger Elisabet Elmsäter.

Handeln i Stockholm city

-Antalet butiker i detaljhandeln har minskat med 23 stycken på fem år till 941

-Den kommersiella servicehandeln som t.ex. nagelstudior och frisörer, har ökat med 32 till 306 inom samma tidsperiod.

-Antal restauranger är uppe i 483 stycken och har ökat med 62 stycken på fem år.

MER stenafastigheter.se

Comments are closed