Content page
Heta Uppsala vill ha fler investerare | Fastighetsförvaltaren

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Heta Uppsala vill ha fler investerare

Planerar för 25.000 bostäder och spårvagn. Uppsala är en av landets snabbats växande städer och en av de städer där det byggs absolut mest sett till invånarantalet, lång över rikssnittet och med en högre byggtakt än Stockholm.

– Det händer oerhört mycket i Uppsala nu, och det är viktigt att vi berättar om det. Uppsala har av traditionen legat låg med vad som händer och haft en blyg framtoning. På bygg- och fastighetsmarknaden har det länge funnits en uppfattning om att det främst är mer studentbostäder som behövs, men det är helt fel. Vi behöver mer av allt, säger kommunalrådet Erik Pelling (S), med ansvar för bland annat mark- och exploateringsfrågor, till Fastighetsvärlden.

Under ett föredrag under Mipim berättade Pelling hur det i Uppsala för två år sedan fanns sju byggherrar. Idag är det 40 som är aktiva och han hoppas att det inom några år är 100.

Staden har växt befolkningsmässigt konstant sedan 50-talet.

– Nu har vi en skriande bostadsbrist, som sätter begränsningar för våra båda universitet och för även för vårt näringsliv. Det enda som hindrar vår tillväxt är tillgången på bostäder. Vi pratar om en snabbare utveckling än tidigare. Vi ska ta för oss mer och marknadsföra oss mer som den fjärde största staden.

I föredraget på Mipim fokuserade Erik Pelling på det stora stadsutvecklingsområdet Södra Staden, ett område söder om central Uppsala och som innehåller Ulleråker, Rosendal och Ultuna.

– Staden har kommit så långt att det blivit dags att bebygga området och skapa stad där. Vi planerar för totalt 25000 bostäder i området och vi hoppas att allt ska vara klart inom två eller tre decennier. Den första produktionen pågår.

Det handlar delvis om området mellan de båda campusen. Rosendal är i första hand en gammal golfbana som köpts loss och som ska bebyggas. Ulleråker är det gamla mentalsjukhusområdet som kommunen köpte loss av landstinget för drygt ett år sedan.

– Det är i denna del av staden som vårt framtida utbyggnadsbehov finns i första hand. Området motsvarar ungefär en femtedel av vad vi kan beteckna som Uppsala tätort.

Erik Pelling konstaterar att trafikfrågan i Uppsala är en fortsatt utmaning och att även fortsättningsvis kommer att ligga ett starkt fokus på gående, cyklister och kollektivtrafik när satsningar görs.

– Vi har börjat titta på spårvagnalternativ efter att vi slagit i taket när det gäller stombussarna. Vi har en planerad dragning som har formen som en åtta, som ska knyta ihop östra (Gränby) och södra Uppsala (den planerade Södra staden).

En första teknisk studie är genomförd. Man har kommit fram till att de förutsedda problemen med att passera stadskärnan och järnvägen går att lösa. Pelling nämner ingen ekonomisk summa för projektet men han konstaterar att kalkylen ligger på ”medelnivå” i jämförelse med andra europeiska städer som de senaste åren investerat i spårvagn,

– Det är en dyr investering. Nu gäller det för oss att göra en samhällsekonomisk utredning för att se vad investeringen skulle betyda i höjda fastighetsvärdena och hur den skulle påverka byggtakten positivt, säger Erik Pelling.

– Mitt mål är att vi ska ta ett beslut under denna mandatperiod. I så väl Ulleråker som Rosendal har stadsdelarna ritats för att möjliggöra spårvagnstrafik. Dock är det inte säkert att det initialt kommer att bli spårvagn på den tänkte sträckan. Pelling konstaterar att det kan bli ”superbussar”, precis som i Malmö för tillfälligt.

När det gäller Södra staden uppger han att 15000 av 25000 planerade bostäderna nästan framme vid markanvisning

Uppsala kommun planerar för att det framöver ska byggas totalt 3000 bostäder årligen och man är nu nära att uppnå det målet. Det är en fördubbling jämfört med tidigare. Kommunen har gjort flera förändringar i organisationen för att snabba på processen.

– Vi har blivit bättre på alla sätt i planeringen och vi är överens över blockgränserna hur det ska ske. Det underlättar förstås mycket, säger Erik Pelling.

Han konstaterar vidare att det är viktigt för Uppsalas utveckling att tågtrafiken till Stockholm förbättras ytterligare. För tillfället tar den snabbaste resan 35 minuter.

– Vi vill pressa tiden ytterligare och öka kapaciteten.

Erik Pelling avslutade talet på Mipim med en uppmaning till investerarkåren:

– Vi behöver fler som är med och bygger, vi behöver både stora och små byggherrar. Vi kör med fasta priser och vi bedömer kvalitet i byggherrarnas erbjudande. Vill man vara med på resan så är det nu man ska anmäla sitt intresse.

Uppsalas snabba tillväxt är också temat för det stora seminarium om Uppsalas framtid och fastighetsmarknad som Fastighetsvärlden arrangerar den 4 juni i år på Uppsala Konsert & Kongress. Det blir en fullmatad heldag om hur kommunen ska utvecklas till en storstad, vad det innebär för fastighetsmarknaden och vilka spännande projekt och aktörer som är på gång i staden. Missa inte ”Uppsalamarknaden 2015: På väg mot storstad” – läs mer och gör din anmälan här.

MER stenafastigheter.se

Comments are closed