Content page
Espresso House spänner musklerna | Fastighetsförvaltaren

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Espresso House spänner musklerna

25 enheter ska öppnas i år – Flaggskeppsbutik i Malmö. När både Starbucks och Dunkin’ Donuts nu är inne på svensk mark ökar marknadsledande Espresso House takten.

Magnus Carlsson, etableringschef på Espresso House, känner respekt för de amerikanska varumärkena men är trygg med den produkt Espresso House erbjuder. Han känner sig säker med företagets goda marknadspenetration på 160 enheter i Sverige.

­– Vi har en kraftfull tillväxt och tar nu lite hårdare tag och kommer gå från att öppna 20 enheter per år de senaste fem åren, till att öppna närmare 25 enheter 2015, säger Magnus Carlsson till Fastighetsvärlden.

Till våren kommer den svenska kaffekedjan att satsa i Norrland.

– Det har gått bra i de stora regionstäderna och vi har haft stor framgång i Sundsvall och Skellefteå. Vi öppnar under våren två enheter i Umeå och två i Luleå. Allt är tecknat och klart. Det händer mycket nu!

Backen lockar

I juni får även Östersund sin första enhet. Den närliggande skidorten Åre får dock vänta. Men på Magnus Carlsson låter det som att det inte bör dröja så lång tid. Han har varit och tittat på lokaler både vid stationen och torget. Han poängterar dock svårigheterna med en stad som har så kraftfulla säsonger men ser också potentialer.

Varför inte i skidbacken?

– Dyker möjligheten upp så kommer vi att ta ställning. Allt handlar om läge och vi har ett flexibelt koncept, berättar Magnus Carlsson.

Trendiga ytor

Just nu bygger Espresso House för fullt i Malmö. Om några månader öppnar en 300 kvm stor flaggskeppsbutik vid Stortorget där Pandox är hyresvärd. Espresso House går generellt mot fler sittplatser på större ytor, som enligt Magnus Carlsson är en trend. Och medan köpcentrum och gallerior ökar i antal i Sverige, och storleken på dessa, hänger Espresso House med.

– Vi vill finnas i alla köpcentrum med stark köpkraft. Fokus ligger på både köpcentrum och citylägen, säger Magnus Carlsson till Fastighetsvärlden.

De traditionella konditorierna som ofta lockar pensionärer ser han inte som ett hot.

– Konditorier är ett bra komplement till oss. I ett köpcentrum behövs både konditorier och kaffe-kedjor så att man plockar olika målgrupper.

Nordisk expansion

Espresso House är intresserade av städer där de inte redan finns och kommuner på 30.000-50.000 invånare lockar. Men fortfarande beror läget på antal förbipasserande.

– Det går bra för våra stora enheter men även för våra små som till exempel i stationsbyggnader och där människor befinner sig för att resa iväg.

För tillfället finns det cirka 15 enheter i Norge. Under året kommer även Finland få ta del av svenskt kaffe.

– Vi kommer att påbörja en expansion i Helsingforsområdet och sätta upp vår första enhet under 2015. Landet konsumerar mycket kaffe men med Robert’s Coffee som primär konkurrent ser vi att det finns en stor potential för oss, säger Magnus Carlsson till Fastighetsvärlden.

Om två år tror Magnus Carlsson att Espresso House kommer ha över 200 enheter i Sverige. Och han vet var drömläget är.

– Arlanda! Vi finns på både Landvetter och Sturup och vi hoppas att den här luckan är fylld inom två år.

 Fastighetsvärlden Idag 2015-03-04

MER stenafastigheter.se

Comments are closed